Do třetice všeho dobrého

Časopis Rock&All, 4.11. 2016

Zpěvák a kytarista Martin Hrubý se po devíti letech mlčení přihlásil s novou deskou. „Trojka“ je Martinovo prvočíslo a zároveň třetí titul skupiny Bůhví. Autorem hudby i textů všech 12 písní alba je sám Hrubý, spoluautorem 6 textů je Vojtěch Probst. Předchozí album Bůhví nazvané „Hodina“ vyšlo u EMI už v roce 2007. Martinovi jsme u této příležitosti položili několik otázek.

Proč to trvalo tak dlouho?

Nejtěžší bylo vymyslet, jak to celé ufinancovat. Písně samotné jsme s Vojtěchem Probstem měli napsané už v roce 2010. Věděl jsem ale, že určitě nechci dělat žádné kompromisy v otázce kvality a zároveň jsem se nechtěl zadlužit. A protože jsem muzikant, rozhodl jsem se na desku vydělat muzikou. Konkrétně hraním k tanci na večírcích všeho druhu – na svatbách, plesech, firemních eventech. Stvořil jsem za tímto účelem kapelu PartyLeaders, která se během několika let stala nejvyhledávanější „zábavovkou“ v Česku.

Takže něco jako Eva a Vašek?

To ani ne, samohrajky nevozíme. Všechno hrajeme živě a minimálně ve 4 muzikantech – zpěv a kytara, klávesy, basa, bicí. Spíš si nás ale firmy objednávají v plné sestavě i se zpěvačkou, saxofonem, trubkou a trombónem. Hrajeme jen to nejlepší, co bylo za posledních 100 let v taneční populární hudbě napsáno, což nás neskutečně baví. Zábavu typu Michal David rozhodně neprovozujeme. Díky PartyLeaders jsem si už zahrál se spoustou špičkových muzikantů, kteří si ze stálého angažmá u největších tuzemských hvězd, občas rádi „odskočí“ zahrát třeba na svatbu. Takže vím, jaké to je mít za zády rytmiku např. od Ewy Farné, Anety Langerové, Lenky Dusilové, nebo hrát s dechaři od Richarda Müllera, Kamila Střihavky či z J.A.R. nebo Vltavy, což je obrovská muzikantská zkušenost a skvělý zážitek. Takže to, že z toho mám i peníze na svou vlastní uměleckou seberealizaci, je tak trochu druhořadé.

A jak bys popsal tu svou vlastní uměleckou seberealizaci? Jaká nová deska „Trojka“ je?

Trojka“ je směs písní vážných i veselých, epických i lyrických, úderných i něžných. A všechny mají podle mě jedno společné – poetický inteligentní humor v textu a řemeslný nadhled v hudbě. Žánrově se pohybují někde mezi popem a folkem. Až na jednu výjimku je všechny zpívám já. „Modlitbu“ zpívá můj vzácný host, zpěvačka Marta Kloučková. Perlou je pak duet „La la la la la“, k jehož nazpívání se mi podařilo uprosit vlastní manželku Petru.

Kde a s kým jsi desku nahrával?

Nahrávka je dílem hudebního producenta Yardy Helešice. Základ nahrála moje skupina Bůhví ve studiu Svárov. Na desce se kromě již jmenovaných podíleli i vynikající zpěváci Štěpán Janoušek a Petr Ševčík, trumpetista Karel Pičman, trombónista Jan Jirucha a kytarista Josef Štěpánek. Mixoval Risto Sokolovski v Barrandov Sound Music Studiu a masteroval Steve Corrao v Sage Audio v Nashvillu, USA. Grafický design alba je dílem Jiřího Troskova s použitím fotografií Vojtěcha Hurycha.

Jaké máš plány do budoucna? Bude další deska zase až za 9 let?

Doufám, že dřív. Písně na další album už máme s Vojtěchem Probstem napsané, s Yardou Helešicem už na nich pracujeme, s PartyLeaders máme poptávek víc, než se dá stihnout odehrát. Tentokrát to vypadá nadějně. Pokud někoho nadchne „Trojka“, může si hned na mém webu martinhruby.net objednat zajíce v pytli, neboli „Čtyřku“, v předprodeji.  „Držte hlavy vzhůru, podpořte kulturu!“

© Martin Hrubý, Appmine 2019