Recenze alba Lucerna v moři od Karla Součka

Karel Souček z Hudební knihovny to napsal znamenitě!

Lucerna v moři Martina Hrubého láká milovníky pestré hudby

Máte rádi posluchačsky vstřícné, ale nápadité a propracované písničky? A stylově velice barevné desky, které však drží pohromadě? Tak to se Vám určitě bude líbit nové album zpěváka, skladatele a textaře Martina Hrubého s názvem Lucerna v moři. A jako lucerna v moři, ten maják života, který lampář rozsvěcí a zháší, láká poutníky, tak stejně přitažlivé je nové Hrubého album.

Martin Hrubý je perfekcionista. Nepustí skladbu, dokud s ní není absolutně spokojený. Proto jsou jeho písničky vystavěny na silné, autentické atmosféře, výrazných melodiích, zpěvných, nikoli však vlezlých refrénech, invenčních aranžích a inteligentních textech (někdy rozverných, jindy vážnějších), o něž se podělil s Vojtěchem Prostem. Většina skladeb působí vzdušně, lehce, hravě, ale skladatel se nebrání ani posmutnělé, melancholické náladě.

Lucerna v moři je stylově velice pestrým albem, Martin Hrubý skladatelsky, aranžérsky i pěvecky s přehledem a citem zvládá nejen dominantní rock a pop, ale také folk, swing, klasický rock’n’roll, reggae, jive, tango či latinu. Vše působí naprosto přirozeně a i přes tento velký rozptyl je nahrávka homogenní.

Martinův perfekcionalismus se projevil i při výběru muzikantů, kteří s ním ve studiu nahrávali. Co jméno, to osobnost, technicky dokonalí instrumentalisté, kteří navíc přidávají srdce a nadšení. Yarda Helešic, Josef Štěpánek, Jan Steinsdörfer, Jakub Vejnar a David Landštof. To je sestava, co? A komu to nestačí, tak mezi hosty nechybí Barbora Šedivá, Bharata Rajnošek, Karel Mařík či Karel Holas. Radost poslouchat.

Album otevírá Kosmická, křehká, jemná skladba o svobodě a naději. „Kašlu vám na rozkaz, nevrátím se na Zem, poletím tam, kam stačí mi dech.” Nápaditě zapojený sbor, který vhodně doplňuje Martinův zpěv, je typický pro celou nahrávku. Trochu do jive směřuje energičtější, vzdušná Zlatá mládež, popisující jeden její večírek a jeho dojezd. Skladbu zdobí jak humor, tak funkční zapojení dechů. Nevšední setkání v kupé zachycuje melodická a vypointovaná píseň Železniční, které nechybí chytlavý refrén.

Název Tango v Paříži definuje hudební styl této na silné atmosféře vystavěné skladbě s náladotvorným akordeonem a klavírem. Stejně tak by to ale mohl být šanson o lásce a důvěře. Melodická latina určuje Bar národů, mezi námořníky někam do Španělska vede zpěvná, temperamentní hitovka Pašeráci z Camilo, v níž kromě klasických nástrojů dostávají prostor marakas, darbuka nebo ukulele.

Vzdušný swing, odkazující na zlatou éru Semaforu, přináší Nadosmrti lhář. Hravý, vtipný duet s Barborou Šedivou domalovávají housle hostujícího Karla Holase z Čechomoru. Písnička navíc dokazuje, jak skvělou zpěvačkou Bára je a jak výborně si s Martinovým zpěvem rozumí. Ve Ztrátě věrnosti střídá swing klasický, elvisovský rock’n’roll. I díky třem elektrickým kytarám, saxofonu a klavíru skvěle šlapající, roztančený song, který si na první poslech všichni zúčastnění užili.

Reggae provzdušňuje Zahradu, jemný, postupně rozkvétající valčík nabízí Konec masopustu s přesně vystiženou atmosférou této slavnosti. Podzim přináší zhudebněnou báseň Borise Pasternaka, hořkou, posmutnělou, ale velice silnou. Navíc hledající radost i v těžkých chvílích: „Nám bude blaze v plískanici”. Titulní skladba střídá jemné (ale vnitřně velice energické) pasáže s temperamentnějšími a píseň Vrátit se na Zem navazuje na začátek desky. „Je konec mé průzkumné mise a nejvyšší čas vrátit se na Zem,” zpívá rezignovaně Martin Hrubý. Příběh se uzavírá (nebo začíná?).

Deska však ještě nekončí, jako bonus je zařazena balada Betlámská. Na akustické kytaře vystavěná křehká a velice pozitivní píseň nahlédne do Betléma, opět upozorní na pěvecké kvality Barbory Šedivé a hlavně přináší naději. „Do vší lidské zkázy přinese novou naději…”. Jak aktuální.

© Martin Hrubý, Appmine 2019