Patříte-li též k té hrstce hledačů životní poezie, zaposlouchejte se do mé tvorby

MonsterMusic, 30.3. 2017 Zobrazit na původním zdroji
Můžete se ve zkratce představit našim čtenářům?

Jmenuji se Martin Hrubý a jsem ten typ muzikanta, který si píše texty i melodie a pak je osobně interpretuje. Ke všemu jsem sám sobě i korepetitorem – doprovázím se na hudební nástroj, konkrétně na kytaru. Jedním slovem písničkář, anglicky singer-songwriter. Zpívám však výhradně česky, neboť toužím po poezii. A dostat do písně poezii je v rodném jazyce těžké, ale možné. V cizím téměř nemožné. Patříte-li též k té hrstce hledačů životní poezie, zaposlouchejte se do mé tvorby. Možná v ní nějakou objevíte.

Za pár dní hrajete koncert oslavující 22 let Bůhví. Jak se kapela podle Vás od té doby vyvinula, tedy mimo to, že vystřídala několik členů?

Od našeho prvního koncertu na školní Halloween party 31. 10. 1995 se toho v kapele změnilo mnoho. Třeba já jsem se za tu dobu naučil alespoň trochu hrát a zpívat. A také jsem se naučil, jak to zařídit, aby mě doprovázeli jen ti nejlepší muzikanti široko daleko. Takže z party kamarádů se zájmem o muziku se Bůhví vyvinuli v partu muzikantů se zájmem o kamarádství. Autorsky se ale s básníkem Vojtou Probstem, který stál u zrodu Bůhví, snažíme držet stále stejné nitě. Cizelujeme pouze kvalitu našich veršíků, což se neblaze projevuje na jejich kvantitě. Poetika snad zůstává stejná a nikam se nevyvíjí. Leda snad že stárne spolu s námi.

Jaké máte s Bůhví plány do budoucna?

Naprosto obligátní – vydat v příštím roce další album. Navázat na aktuální desku Trojka, která vyšla přesně před rokem. Mám připravených 14 nových písní a 5 z nich teď na koncertě v Malostranské besedě zahrajeme. Autorsky jsou podobného ražení jako písně z Trojky, ale aranžérsky bych novou desku chtěl ladit jinak. Líbí se mi zvuk desek Jacka Johnsona a mám v plánu se u něj trochu „inspirovat“.

Na svých webových stránkách vybíráte peníze na nové album pomocí tzv. crowd fundingu, vidíte v tomto způsobu sponzoringu budoucnost?

Nevidím. Je to jen jedna z forem propagace. Zázrak se nekoná… Nebo snad znáte nějakého volného mecenáše umění?

Připravujete na koncert v Malostranské besedě něco speciálního?

Ano, speciální hosty. Marta Kloučková (Skety) sólově zazpívá dvě písně, naši Modlitbu a svou vlastní Za oknem, což je žhavá novinka, kterou jsem ještě neslyšel ani já. Pak je v plánu duet Nadosmrti lhář, který se chystám umístit na tu naši slavnou novou desku, a nakonec svým super-vokálem ozdobí refrény ve 3 písních z desky aktuální, tedy z Trojky. Už se na Martu moc těším! Naposledy s námi zpívala v besedě před 2 lety, takže dávno. A druhým speciálním hostem bude kytarový mág Kuba Červinka. S námi v premiéře!

Proč jste pro výroční koncert zvolili právě prostory Malostranské besedy?

Bylo mi čerstvě 15 let a rodiče mě pustili se spolužáky z gymplu poprvé večer na koncert. Šli jsme do Malostranské besedy na Psí vojáky. Natáčeli tam zrovna své album Live I. a II., takže to bylo přesně 8. června 1993. Mezi písněmi jsem řval ze všech sil: „Žiletky! Žiletky!“, abych byl na nahrávce také slyšet. Myslím, že právě tehdy a tam se ve mně zrodila touha založit kapelu, naučit se na něco hrát, zkusit zpívat a třeba také jednou zahrát v Malostranské besedě jako můj idol Filip Topol. Všechny tyto tužby se mi časem povedlo uskutečnit, první koncert mé kapely Bůhví proběhl 31. 10. 1995 na školní Halloween party a v besedě jsme si poprvé zahráli někdy v roce 2003, tuším. Kde jinde to tedy každoročně s kapelou oslavit než v Malostranské, že?

© Martin Hrubý, Appmine 2019