Kapela Bůhví, jejímž zakladatelem a frontmanem je Martin Hrubý, má na svém kontě tři alba. Stylově neobyčejně pestrý a rozevlátý Akt, víceméně popovou Hodinu a novinku Trojka. Ta vychází už jen pod jménem Martina Hrubého a nachází se kdesi uprostřed mezi oběma předchůdci. Z Aktu si bere stylovou pestrost, i když je mnohem ukázněnější a sevřenější, z Hodiny melodičnost, rytmickou přehlednost a výraznou chytlavost nejen refrénů.
Trojka nabízí rovný tucet písniček. Hudbu má na svědomí Martin Hrubý, o texty se podělil s Vojtěchem Probstem. Melodie přináší vstřícné, lehce zapamatovatelné, mnohé se trvale usadí v hlavách posluchačů. Zároveň jsou však nápaditě zaranžované, skvěle pracují s dynamikou a gradací a občas dokáží překvapit. Do studia si Hrubý přizval celou řadu známých muzikantů, což zajišťuje desce velkou barevnost. Kromě kytar zkušený producent Yarda Helešic nápaditě pracoval s dechy (vynikající trombonista Jan Jirucha a trumpetista Karel Pičman), klávesami nebo bicími a vyhrál si i se sbory. Martin Hrubý navíc zpívá velice uvolněně, přirozeně, a i když střídá různé pěvecké polohy, je vždy přesvědčivý a nikdy netlačí na pilu.
Titulní píseň představuje ideální otvírák. Vzdušné, lehké funky plné nadhledu, což platí i o textu, zabývajícím se komplikovanými, ale pevnými vztahy. Jemný jazz se skvělou trubkou a trombónem, silnou, až zlověstnou atmosférou a výrazným refrénem přináší Vlčí píseň, křehce popová Silnice zachycuje životní cestu, o které nikdy nevíte, kam povede a kde skončí. Na zvuku klavíru, příjemném zpěvu Marty Kloučkové a hravém, nápaditém textu je založen vtipný šanson Modlitba. „Panenko Marie, která jsi počala/která jsi počala, aniž bys hřešila/dovol mi hřešit, aniž bych počala…”
K ruské melodice odkazuje další vtipný song s textem ze života Pětiprstý blues, vyvolávající vzpomínky na tvorbu Vysockého či Okudžavy. Klárka propojuje folkovou baladu s country a trampskou náladou, od folku k jazzu se pohybuje lehký, melodicky chytlavý manželský dialog La la la la la. Ten nazpíval Martin Hrubý se svojí ženou Petrou a doufejme, že se nejedná o autentický záznam jejich běžné konverzace. Hravý humor však rozhodně nepostrádá.
Zvážnění nabízí milostná balada Umění milovat, strhující energii a rytmus pak roztančená latina ve skladbě Candy. S Letem balónem přichází první rocková vypalovačka, kterou střídá Villon blues. Jazzová lahůdka přesně zapadající do zakouřeného baru s kořalkou politými ubrusy. O rozloučení se pak postará další rockový kousek, melodická milostná skladba Vprostřed léta.
Texty jednotlivých písniček věrně korespondují s hudbou. Převažují vtipné, veselé, ale nechybějí ani vážnější témata (Vlčí píseň, Silnice, Umění milovat, Vprostřed léta). Většinou v krátkých příbězích, pocitech či poetických obrazech zachycují vztahy mezi mužem a ženou z různých úhlů pohledu, neboť právě pohledy obou pohlaví na lásku, hodnoty či priority se často značně liší. Textům kromě inteligentního humoru a hravosti nechybí nadhled, nápaditá práce s jazykem a mnohdy i více vrstev.
Trojka představuje hodně barevnou desku, která se pohybuje mezi vkusným popem, něžným jazzem, důrazným rockem nebo roztančenou latinou. Ve všech polohách působí přirozeně a autenticky, je vidět, že za novou tvorbou stojí hodně práce. Přesto není upracovaná, upachtěná, naopak přináší příjemnou, pohodovou hudbu. Jsem moc zvědav, jakou cestou se bude ubírat další Martinova tvorba, skladby na Čtyřku jsou prý již hotové.